Consiliere si psihoterapie

9 metode de a-ti recapata stima de sine

Stima de sine este un aspect important daca vrei sa dezvolti relatii de calitate. Insa capata o importanta si mai mare atunci cand vorbim de victimele celor obsedati de manipulare si de control. Si asta deoarece o stima de sine scazuta te face vulnerabil si ne transforma intr-o tinta sigura pentru vanatorii de identitati „pierdute”.

Nu mai stim cine suntem si ce vrem de la viata. Stim, in schimb, ca ceva nu merge in relatia asta, dar nu stim ce anume si este dificil sa ne detasam si lasam totul in urma.

La locul de munca, aceeasi problema. Seful este suveranul suprem care ne dicteaza viata, care ne pune sa ii caram geanta si pantofii, ne insulta, ne ameninta, ne saboteaza munca si chiar ne taie din salariu, iar noi alegem tacerea. De ce? Din cauza ca nu avem incredere in noi si nu ne respectam destul de mult. Iar ceilalti ne trateaza la fel cum ne tratam pe noi insine. E simplu.
Este o problema care isi are radacinile bine infipte in copilaria ta, cand parintii sau cei care te-au crescut si te-au educat ti-au tot repetat ca nu esti bun de nimic, ca alti copii sunt mai destepti sau mai frumosi ca tine, ca esti incapabil sa te descurci si ca nu vei face nimic cu viata ta. Aceste convingeri negative sunt cele care ti-au dictat parcursul de-a lungul anilor si te-au transformat in victima. Din fericire, exista metode care te pot ajuta sa iti recapeti increderea in tine si sa pasesti, cu fruntea sus, spre o viata implinita din toate punctele de vedere.

1. Afirmatiile pozitive
Sunt propozitii pe care iti recomand sa le integrezi in rutina ta zilnica. Daca mintea ta a fost candva programata sa adopte tipare negative, poate fi acum reprogramata, in sensul inlocuirii vechilor tipare de gandire cu unele pozitive.
Iti recomand urmatorul exercitiu:
Scrie o lista cu cele mai negative convingeri pe care le ai despre tine. Cauta opusul acestor convingeri si asterne-le pe hartie, la timpul prezent. Incepe cu „Eu sunt….”, „Eu ma simt….”

Exemple de afirmatii care iti cresc stima de sine:Sunt propozitii pe care iti recomand sa le integrezi in rutina ta zilnica. Daca mintea ta a fost candva programata sa adopte tipare negative, poate fi acum reprogramata, in sensul inlocuirii vechilor tipare de gandire cu unele pozitive.
Merit sa fiu iubita.
Merit sa traiesc in abundenta.
Am incredere in mine, am incredere in existenta.
Ma accept si ma iubesc asa cum sunt.
Le poti folosi pe acestea sau iti poti crea unele care sa te reprezinte.

2. Iubeste-te!
In afara de acest exercitiu, mai sunt si alte lucruri pe care le poti face pentru a-ti creste stima de sine. Fii constient ca ai nevoie de iubire, dar nu de iubirea altora ci de iubirea ta. Da, ai inteles bine. Trebuie sa ajungi sa te iubesti atat de mult incat sa nu mai permiti nimanui sa te raneasca in vreun fel, prin vorbe sau fapte. Iti spun asta doarece acum iti bati joc de tine. Simplul fapt ca ramai intr-o relatie care nu iti aduce altceva decat nefericire sau ca tot amani sa renunti la un loc de munca unde nu ai nicio satisfactie, inseamna ca nu tii cont de propriile tale dorinte. Si nu a fost nimeni care sa te invete cum sa iti pese de tine. Ai fost atat de criticata si nimeni nu a tinut cont vreodata de parerea ta sau de ceea ce iti doresti, incat intotdeauna te-ai simtit fara valoare. Mai mult, ai crezut ca e normal sa te simti astfel si ai atribuit nefericirii tale cauze exterioare.

3. Ai grija de corpul tau!Pentru a incepe sa te iubesti, iti sugerez sa pleci de la corpul tau. Cunosc foarte putine persoane multumite de felul in care arata si nici macar acel mic procent nu si-ar da nota 10 cu inima deschisa. Incepe sa faci mai multa miscare, mergi la sala, ia lectii de inot sau alearga in parc in fiecare zi.
Pentru a incepe sa te iubesti, iti sugerez sa pleci de la corpul tau. Cunosc foarte putine persoane multumite de felul in care arata si nici macar acel mic procent nu si-ar da nota 10 cu inima deschisa. Incepe sa faci mai multa miscare, mergi la sala, ia lectii de inot sau alearga in parc in fiecare zi. Incearca sa iti faci un obicei din practicarea unui sport. Te va ajuta sa te relaxezi mai usor, vei avea mai multa energie si, totodata, iti va disciplina mintea, asa incat vei putea sa te concentrezi mai bine si sa faci mai multe lucruri decat inainte, intr-un timp mai scurt. Sa nu mai spun despre felul in care vei arata peste doua, trei luni. Cand vei fi mandra de corpul tau si vei ajunge sa il iubesti, iti va creste si respectul de sine.

Fii atent la dieta si la starea ta de sanatate si cauta sa faci cat mai multe lucruri pentru tine, pentru confortul tau. Citeste o carte care te inspira, vizioneaza o comedie sau emisiunea preferata, iesi in oras cu prietenele, mergi la shopping sau pleaca intr-o mica excursie, imbaiaza-te in tone de spuma aromata, asculta muzica, danseaza, canta, mediteaza in fiecare dimineata si seara. Este important ca, in fiecare zi, sa faci ceva pentru tine.

4. Invata sa spui NU!Invata sa spui NU atunci cand e cazul si nu te mai lasa purtat dupa cum bate vantul.
Fiind vorba de confortul tau personal, includ aici si stabilirea limitelor atunci cand intri in contact cu persoane al caror comportament te deranjeaza. Invata sa spui NU atunci cand e cazul si nu te mai lasa purtat dupa cum bate vantul. Daca primesti o invitatie undeva, dar nu te trage inima sa mergi, refuza politicos, spunand ca ti-ai facut deja alte planuri. Se numeste comunicare asertiva. Nu e o tragedie si nu te gandi ca superi pe cineva. Iar daca persoana respectiva se va supara, este problema ei, nu a ta. Fiecare e responsabil de propriile ganduri si sentimente. De azi, ai voie sa faci doar ceea ce iti place. Iar daca cineva te ia la intrebari, poti sa dai vina pe mine. Spune-i ca asa ti-am spus eu sa faci 🙂

5. Inceteaza sa te mai compari cu altii!
Este indicat sa te simti bine in pielea ta si sa fii tu insuti. Atunci cand te compari cu cineva, pot exista doua posibilitati: te compari cu persoane mai putin norocoase ca tine, ceea ce iti poate da un sentiment de recunostinta. De cele mai multe ori, insa, te compari cu cei care au mai mult ca tine. Mai multi bani, mai multa sanatate, o cariera stralucita, o familie iubitoare sau mai putin (mai putine kilograme) 🙂

6. Gandeste pozitiv!
Ceea ce te poate ajuta in cresterea si mentinerea stimei de sine este si gandirea pozitiva. Fii atent la monologul tau interior, la acea voce din mintea ta care iti spune: „Nu poti”, „Nu stii”, „Nu esti in stare”. Deprecierea contribuie la mentinerea unui nivel scazut al stimei de sine. Inceteaza sa te mai lovesti si, in schimb, gaseste-ti punctele forte si fa-ti un obicei din a te felicita in fiecare zi pentru calitatile tale extraordinare. Daca tot ti-ai creat obiceiuri, de ce sa nu iti faci un obicei din a te aprecia pe tine insuti? Pentru mai multe detalii despre gandirea negativa citeste si articolul Gandirea pozitiva, o arma care te poate scapa de santajul emotional

7. Multumeste pentru complimente!Daca nu poti accepta un compliment, e ca si cum ti-ai spune ca nu meriti acel compliment si, astfel, iti sabotezi stima de sine.
Obisnuieste-te sa raspunzi „Multumesc” la fiecare compliment pe care il primesti. Atunci cand fac un compliment cuiva, mi se intampla, deseori, sa aud: „De pantofii astia vorbesti? Pai ii am de mult, nu se vede?” sau „Da, dar mai am de dat jos vreo cateva kilograme” sau „Nu e cine stie ce” sau „Inainte imi statea bine, dar acum…”
Daca nu poti accepta un compliment, e ca si cum ti-ai spune ca nu meriti acel compliment si, astfel, iti sabotezi stima de sine.
Stai numai langa oameni alaturi de care sa te simti bine. Atunci cand esti intr-o relatie abuziva sau imediat dupa ce ai iesit din acea relatie, ai nevoie de oameni care sa te sustina neconditionat, sa te respecte si sa te accepte asa cum esti.

Si, in nu in ultimul rand…
8. Intocmeste o lista cu calitatile si succesele pe care le-ai avut in trecut, oricat ar parea de neimportante.
9. Ofera-ti ajutorul ori de cate ori poti si te vei simti mai bine.
Si aminteste-ti sa ramai tu insuti, indiferent de situatie.
Pastreaza-ti integritatea, fii sincer cu tine si actioneaza in consecinta, indiferent de parerea celorlalti.
Fara retineri, fara pareri de rau.
Nu e nevoie sa iti ceri scuze pentru faptul de a fi tu insuti.

Iar la final, te las cu un citat la care sa reflectezi: Atunci cand ai incredere în tine, nu ai nevoie sa convingi pe nimeni de nimic. Atunci cand esti multumit de tine, nu ai nevoie de aprobarea altora. Atunci cand te accepti asa cum esti, intreaga lume te va vedea si te va accepta”. – Lao Tzu

Tu cum stai cu stima de sine? Daca ai sugestii de impartasit, lasa un comentariu care sa fie de folos si altora.

În cazul în care consideri că acest articol ar putea fi util şi altora, distribuie-l cu un clic pe butoanele de mai jos.
Mulţumiri https://unsplash.com pentru fotografie.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Cele mai recente articole
Comentarii recente

    <script type=”text/javascript” src=”//downloads.mailchimp.com/js/signup-forms/popup/unique-methods/embed.js” data-dojo-config=”usePlainJson: true, isDebug: false”></script><script type=”text/javascript”>window.dojoRequire([„mojo/signup-forms/Loader”], function(L) { L.start({„baseUrl”:”mc.us20.list-manage.com”,”uuid”:”54200ef39a1843e3255f02cf4″,”lid”:”4244c75a86″,”uniqueMethods”:true}) })</script>

    Primeste informatii utile

    Mailchimp Signup Form
    Share via
    Copy link
    Powered by Social Snap